Καθώς διανύουμε το καλοκαίρι, οι περισσότερες εταιρίες είναι ήδη σε στάδιο προετοιμασίας των προϋπολογισμών τους για το 2021. Λαμβάνοντας ωστόσο υπόψη τις αβεβαιότητες που έχει φέρει η πανδημία του COVID-19, η σύνταξη του προϋπολογισμού της νέας χρονιάς είναι μία εξαιρετικά πολυσύνθετη διαδικασία. Κάθε περιττή «σπατάλη» όπως η διάθεση μέρους του (πολύτιμου) προϋπολογισμού για έναν μηχανισμό ανίχνευσης τάσεων ή την έρευνα για την παραγωγή μακροπρόθεσμων σεναρίων φαντάζει εξωφρενική πολυτέλεια.
Ωστόσο υπάρχει ένα σημαντικό λάθος σε αυτήν την προσέγγιση. Οι επιπτώσεις της πανδημίας όχι μόνο δεν έχουν κοπάσει, αλλά νέες εκφάνσεις τους συνεχίζουν να αναδύονται. Αν δεν αναλογιστείτε τώρα την μετά-πανδημική εποχή, θέτετε σε κίνδυνο τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές επιβίωσης της εταιρίας σας, καθώς και τις μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης της.
Ο μετασχηματισμός που συμβαίνει σε πολλές οικονομικές δραστηριότητες φαίνεται ότι θα επιμείνει για κάποιο διάστημα ή/και θα επιφέρει μη-αναστρέψιμες αλλαγές σε κάποιες περιπτώσεις. Για παράδειγμα, οι επιπτώσεις στον τουρισμό και την εστίαση φαίνεται ότι θα επιμείνουν, ίσως με λιγότερη ένταση, ενώ στις ΗΠΑ οι τράπεζες προβλέπουν διψήφια ποσοστά ανεργίας για τον πρώτο εξάμηνο του 2021. Για την Ελλάδα, η Κομισιόν προβλέπει ανεργία στο 20% και ανάκαμψη της οικονομίας με ρυθμούς 7,9% το 2021, ωστόσο σημειώνει ότι υπάρχουν υψηλά ρίσκα στις προβλέψεις καθώς οι επιπτώσεις στον τομέα των υπηρεσιών και τις μικρομεσαίες μπορεί να αποδειχθούν μεγαλύτερες .
Ας αναλογιστούμε το εξής απλό παράδειγμα: Για οικονομικούς λόγους , πολλοί νέοι εργαζόμενοι στον τομέα του τουρισμού πιθανότητα θα επιστρέψουν να ζήσουν με τους γονείς τους. Το γεγονός αυτό θα επιφέρει πιέσεις σε μία σειρά από υπηρεσίες (για παράδειγμα συνδρομητικής τηλεόρασης, καθώς και υπηρεσιών τηλεφωνίας και ίντερνετ), θα πιέσει τις τιμές στα ακίνητα που είναι προς ενοικίαση, καθώς επίσης την αγορά προϊόντων οικιακής χρήσης (π.χ., λευκές συσκευές, υπολογιστές, λαμπτήρες, έπιπλα, απορρυπαντικά, κλπ.). Αν επεκτείνουμε λίγο την σκέψη θα αναλογιστούμε επίσης πιέσεις σε μία δεύτερη σειρά προϊόντων και υπηρεσιών «πολυτελείας» όπως γυμναστήρια, ένδυση, εστίαση, τουρισμός, κλπ.
Οι οργανισμοί που υποφέρουν περισσότερο σήμερα από τις διαταραχές που προκλήθηκαν από τον Covid-19, είναι αυτοί που δεν είχαν εφαρμόσει ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και έτσι η έλλειψη ετοιμότητας τους έκανε ευάλωτους στις εξωτερικές δυνάμεις που εμφανίστηκαν. Οι επιχειρήσεις που δεν είχαν κουλτούρα στρατηγικής προοπτικής διερεύνησης, πιάστηκαν κυριολεκτικά στον ύπνο και βρήκαν ξαφνικά τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες διαταραγμένες, τις εκδηλώσεις τους ακυρωμένες, την πελατειακή τους βάση εξαφανισμένη.
Η νέα πραγματικότητα για την οποία μιλούσαμε τόσο καιρό έχει ήδη φτάσει: είναι η συνεχής αναστάτωση και οι σύνθετες αλλαγές. Ωστόσο η καταστροφή μπορεί επίσης να είναι καταλύτης για θετική αλλαγή.
Οι εταιρείες που προσανατολίζονται περισσότερο στην «διαταραχή» και τον μετασχηματισμό, βρίσκουν συνεχώς νέες αγορές, προβλέπουν εγκαίρως τη συμπεριφορά των καταναλωτών και εφευρίσκουν το μέλλον μας. Η στρατηγική προοπτική διερεύνηση δεν αφορά μόνο την διαχείριση του κινδύνου, αλλά και την εύρεση νέων ευκαιριών. Ο Covid-19 ανέδειξε νέα επιχειρηματικά μοντέλα, δημιούργησε νέες χρήσεις για υπάρχουσες τεχνολογίες και αποκάλυψε νέες αγορές. Απλώς αναλογιστείτε τον ραγδαίο μετασχηματισμό που έχουμε δει σε λίγους μόλις μήνες παγκοσμίως στην τηλεϊατρική, την απομακρυσμένη εργασία και εκπαίδευση, την ψυχαγωγία, τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, τη συνθετική βιολογία, και τόσους ακόμα τομείς.
Μετά τα γεγονότα που βιώνουμε αυτήν την εποχή, δεν θα υπάρχει στο μέλλον καμία δικαιολογία για τους οργανισμούς που δεν έχουν σε λειτουργία διαδικασίες προοπτικής διερεύνησης. Η παρακολούθηση του μέλλοντος είναι βασική ευθύνη των ηγετών. Η οικοδόμηση μιας αντίστοιχης κουλτούρας θα κάνει τις ομάδες πιο ανθεκτικές ακόμη και κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες, και το σημαντικότερο θα επιτρέψει τις εταιρείες να καινοτομήσουν και να αναπτυχθούν, να καινοτομήσουν και να εξελιχθούν.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει σήμερα, κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού για το 2021, να εξασφαλίσετε έναν προϋπολογισμό για το μέλλον της εταιρίας σας. Άλλωστε, σε μία πρόσφατη διάσημη έρευνα, οι Rohrbeck και Kum, διαπίστωσαν ότι οι εταιρίες που έχουν εγκατεστημένες διαδικασίες προοπτικής διερεύνησης έχουν κατά μέσο όρο 33% μεγαλύτερη κερδοφορία και 200% υψηλότερη ανάπτυξη!
Δείτε λοιπόν πώς μπορείτε να εντάξετε έναν μικρό ή μεγαλύτερο μηχανισμό στρατηγικής προοπτικής διερεύνησης στον προϋπολογισμό σας για το 2021, είτε είστε ατομική επιχείρηση, είτε μία μεγάλη εταιρία.